Bez kategorii

Jakie produkty FMCG najchętniej kupują Polacy w 2020 roku?

31 Lip 2020
Soho

 

Niewątpliwie, wybuch epidemii Covid-19 przyczynił się do zmiany trendów zakupowych u większości konsumentów w Polsce i na świecie. Na przestrzeni kolejnych miesięcy konsumenci szykowali się do całkiem nowej rzeczywistości. W Polsce w dobie pandemii pojawiły się cztery nowe trendy, które zdominowały rynek FMCG. Są to: zakupy na zapas, wzrost gotowania w domu, ostry spadek frekwencji zakupowej oraz obawa konsumencka w stosunku do bezpieczeństwa żywnościowego.

Najbardziej zauważalnym tego typu zjawiskiem są tak zwane “zakupy na zapas” – ich znaczne nasilenie miało miejsce od 11 do ok. 20 marca, kiedy sprzedaż słoików czy puszek doświadczyła naprawdę istotnych wzrostów. W okresie ostatnich kilku miesięcy największy wzrost (o kilkadziesiąt procent) odnotowano w branży produktów prozdrowotnych i leków bez recepty. Znacznie zmalało z kolei zapotrzebowanie na środki higieny osobistej, takie jak kosmetyki i perfumy. 

 

Jakie są liczby?

 

W okresie od początku marca do połowy maja o 39 proc. zwiększyła się sprzedaż produktów spożywczych i leków dostępnych bez recepty, o 16 proc. produktów suchych, takich jak makarony, kasze, ryże, o 15 proc. mrożonek i o 13 proc. pampersów. Dużo chętniej inwestowaliśmy również w środki czystości i jedzenie dla zwierząt (wzrost sprzedaży o 12 proc.), alkohol (+11 proc.), nabiał (+10 proc.) i świeżą żywność (+9 proc.). Duży spadek, bo aż 39 proc. odnotowano w przypadku kosmetyków i perfum. 

 

Jak wyglądały trendy zakupowe i sprzedaż produktów FMCG w czasie pandemii?

 

Najbardziej zauważalną tendencją podczas pandemii był istotny wzrost sprzedaży internetowej na rynku FMCG, a także ograniczenie posiłków spożywanych poza domem, co przełożyło się na samodzielne gotowanie oraz oczywiście wzmożona troska o higienę. 

Największym wygranym okresu koronawirusa okazał się handel elektroniczny, czyli branża ecommerce. Na całym świecie dało się zauważyć jego nagły i intensywny rozwój w kontekście sprzedaży żywności, ale nie tylko. W Polsce rynek ecommerce zwiększył się aż trzykrotnie, podobne wyniki zanotowano również we Francji czy Włoszech. 

Podczas pierwszej fali pandemii firmy z branży handlu i dystrybucji skupiły się przede wszystkim na zapewnieniu dostępności produktów i utrzymaniu ciągłości w dostawach. Zmniejszały również swój asortyment, tak żeby zapewnić więcej miejsca dla cieszących się największym zainteresowaniem produktów. 

 

Jaka jest tendencja? 

 

Istnieje kilka prawdopodobnych scenariuszy. 

Dla produktów, które odnotowały ponadprzeciętne, ale krótkoterminowe szczyty sprzedaży nadejdzie teraz czas na redefinicję stopnia zapotrzebowania i zapewne nastąpi zmniejszenie popytu na nie. 

Produkty, których sprzedaż zmniejszyła się w trakcie kryzysu, będą musiały zaostrzyć działania promocyjne, po to aby mogły odzyskać straty ilościowe powstałe na skutek pandemii. Możemy na przykład spodziewać się dużych rabatów w branży kosmetycznej. Nie chodzi nawet o konkretne produkty, zwiększona aktywności promocyjna będzie najprawdopodobniej ukierunkowana na całe kategorie produktów.

Pandemia niewątpliwie przeobraziła branżę handlu, a zakupy w sieci na stałe wpisały się w naszą codzienność. Zmiana zachowań konsumentów w związku z pandemią jest znacząca i kto wie, być może nieodwracalna. 

 

Dołącz do tych którzy lubią wiedzieć jak oszczędzać swoje pieniądze! –

https://soho24.us8.list-manage.com/subscribe?u=5fa9ad0c3687ca6f732e967ce&id=c4b5cf34f9